Milí rodiče, moc Vás prosíme o správné zadávání variabilního symbolu Vašeho dítěte při odesílání peněz za stravné.

Telefonní číslo na odhlašování obědů je: 603324244

Odhlašování obědů prosím sms zprávou do 8.00. Veškeré dotazy ohledně stravného na totéž telefonní číslo.


PŘÍPRAVA STRAVY VE ŠKOLNÍ JÍDELNĚ

Ve školní jídelně se vaří dle výživových norem pro děti různého věku a nabídka jednotlivých skupin potravin je sledována pomocí tz. Spotřebního koše, který musí být splněn. I ve Vaší škole jsou sestavovány jídelníčky dle doporučené pestrosti , která je konzultována a sledována odbornými pracovníky Krajské hygienické stanice Strředočeského kraje.

V dnešní uspěchané době představuje oběd pro většinu žáků jediné teplé jídlo za den. Je velmi důležité pro výkonnost, soustředěnost a pozornost v následující části dne. Vynecháním oběda tak může docházet k poruchám koncentrace, projevům nepozornosti a únavě. Vynecháním některého denního pokrmu dochází také k výraznému kolísání hladiny krevního cukru a zpomalení metabolismu, čímž dochází ke zvýšení rizika vzniku civilizačních onemocnění, např. cukrovky, nadváhy, až obezity. Oběd ze školní jídelny odpovídá požadavkům zdravé stravy s vhodným zastoupením jednotlivých živin pro danou věkovou skupinu.

Školní jídelna není restaurace, ale vzdělávací zařízení. Školní jídelna vychovává strávníky v rámci výchovy ke zdravému životnímu stylu ke správným stravovacím a výživový návykům. Úkolem kuchařek školní jídelny je připravit stravu pestrou a rozmanitou, která naučí jíst strávníky vše, což je v dnešní době téměř nadlidský výkon, který vyžaduje velmi zodpovědný přístup nás všech, ale i pedagogů mající dohled ve ŠJ a zejména Vás rodičů.

  • Co by Vás mohlo v jídelníčku překvapit?
  • Bezmasé, zpravidla zeleninové pokrmy - dodají dětem vlákninu, vitamíny a minerální látky tak, aby byla podporována přirozená imunita. Nemusíte se obávat nedostatku živočišných bílkovin, těch je pro zdravý růst a vývoj dětí i tak v jídelníčku dostatek.
  • Luštěniny - v různých podobách jsou významným zdrojem bílkovin. Nejsou však zařazována klasická luštěninová jídla (např. čočka s párkem, hrachová kaše s uzeným masem), protože nejsou pro děti vhodná, naopak jsou velmi zatěžující, špatně stravitelná a vzniká z nich v těle velké množství odpadních látek, které zatěžují ledviny, játra a klouby.
  • Obiloviny - do jídelníčku jsou zařazovány pro větší pestrost ve formě zavářek do polévky i příloh - klasické (vařené brambory, těstoviny, rýže, méně často knedlíky) ale také další varianty (kroupy, kuskus, pohanka, bulgur, celozrnné těstoviny).
  • Uzeniny - jen ve výjimečných případech, z důvodu vysokého obsahu soli, tuku a většinou nekvalitního masa.
  • Kvalitní maso - zejména libové vepřové, hovězí, krůtí a kuřecí maso, dále ryby, králík apod.
  • Nápoje - čaje, ředěné 100% džusy, ovocné šťávy a voda. Snahou je nápoje nepřeslazovat. Děti by měly mít vždy na výběr ke slazenému nápoji nápoj nesladký - čistou vodu, jejíž konzumace by měla během dne převažovat.

 

Co můžete pro zdraví svého dítěte udělat doma?

  • Omezujte množství sladkostí a zejména sladkých nápojů, které dítě konzumuje. Není vhodné sladkosti zakazovat zcela. Dítěti můžete bez obav denně dát jednu porci sladkosti (dětská porce=velikost dětské dlaně nebo pěsti).
  • Stolujte společně s dětmi, sejděte se alespoň u jednoho jídla denně a chvíle u stolu si společně užijte, neokřikujte děti a snažte se pro jídlo připravit příjemnou atmosféru. Společné stolování přispívá k soudružnosti rodiny, komunikaci a upevňuje správné stravovací návyky.
  • Mluvte s dětmi o jídle. Promluvte si o tom, proč nesnědly oběd a snažte se je vhodně motivovat, aby příště zkusily např. alespoň ochutnat. Je prokázáno, že děti musejí nový druh potraviny nebo pokrmu ochutnat opakovaně (někdy až 7×) než ho přijmou.
  • Naučte děti, že ovoce nebo zelenina je přirozenou součástí každého pokrmu.
  • Naučte děti pít čistou vodu.
  • Nebojte se komunikovat se školní jídelnou. Vaše dotazy, připomínky a náměty budou vždy ochotně vyřízeny.

Známý výživový poradce ing. Petr Havlíček se k problematice stravování dětí doma i ve školní jídelně vyjádřil před časem pro Test DNES takto: „Děti jsou velmi těžký zákazník, konzervativní. Když nejsou zvyklé z domova, nebudou to jíst. Takže hlavní viník je rodič.“ To jsou docela ostrá slova, ale je v nich hodně pravdy.Podobný názor zastává i odborník na výživu RNDr. Pavel Suchánek. „Záleží i na rodičích, co sami doma vaří, zda je jídlo pestré, nebo jen opakují kuře s rýží a řízek. Pak děti těžko budou přijímat luštěniny, zeleninové saláty apod.“

Věřím, že i Vy máte zájem na tom, aby z Vašich dětí vyrostli zdraví lidé.

Měřičková Květuše

vedoucí školní jídelny